ANNELEEN BOEHME - Grand Picture Palace

© Bruno Bollaert /wahwah vzw

donderdag 7 april 2022

ANNELEEN BOEHME - Grand Picture Palace


Bassiste Anneleen Boehme stond in 2007 mee aan de wieg van LABtrio, een van de meest gelauwerde Belgische jazzbands van het voorbije decennium. Net als kompanen Lander Gyselinck en Bram De Looze hield ze het daar niet bij en liet ze zich al snel gelden in de meest uiteenlopende contexten.


Nu pakt Boehme uit met haar droomproject: het negenkoppige Grand Picture Palace. Een jazzkwintet én een strijkkwartet, die verschillende liefdes samenbrengen. Boehme leidt en speelt bas met verve, en schreef composities die even krachtig als elegant genremuurtjes doorbreken.


De debuutplaat 'Grand Picture Palace' kwam uit op WERF Records.


Anneleen Boehme (contrabas, composities), Rob Banken (basklarinet), Cedric De Lat (trompet), Berlinde Deman (tuba),
Matthias De Waele (drums), Juno Kerstens (cello), Rhea Vanhellemont (altviool), Linde Verjans (viool), Laura Kennis (viool)

 


- Plaats: CC Palethe, Jeugdlaan 2, Pelt

- Voorverkoop: 12€ via CC Palethe - klik op de knop Tickets Bestellen

- Op de concertavond aan de balie: 15€

- Aanvangsuur: 20.30 uur


RECENSIE

© Cees van de Ven


CC Palethe - donderdag 7 april 2022

I'll be dreaming of you….


Bij het binnenkomen van CC Palethe kon het publiek wandelen langs de tentoonstelling 'Aquarellen van Diana Avramova versus fotografie van Cees van de Ven'. Het naast elkaar plaatsen van deze twee kunsttakken kon rekenen op veel gesprekstof. Maar bij het verlaten van de zaal, kwam er een andere discussie op gang, namelijk de vergelijking klassieke muziek versus jazz. Er behoeft echter geen discussie. Het is klaar en duidelijk. Anneleen die haar bekendheid verwierf door het Belgische LABtrio, bracht hier een heel persoonlijk project 'Grand Picture Palace', met een eigen karakter, zelfgeschreven composities en met een mix van stijlen.


Het is gedurfd maar vooral geslaagd, om een jazzkwintet te combineren met een strijkkwartet. Het symfonische karakter van de strijkers en de jazzarrangementen smelten door elkaar. Het is een amalgaam van klassiek en jazz maar bovenal Boehme, haar signatuur. Chapeau Anneleen!

Alleen al de omslagfoto van de CD/LP brengt je al in een happy sfeertje. Vermoedelijk een familiekiekje op het strand van Oostende, gemaakt door haar grootvader en waarvan de titel van het project verwijst naar de Grand Palace in Oostende. Pure nostalgie.


De ganse concertavond wekte de nieuwsgierigheid van het publiek. Zowel de liefhebber van klassieke muziek alsook de jazzliefhebber werden ruimschoots bediend. Die laatste had genoeg aan de originaliteit, de subtiele overgangen van de strijkers naar solo's en krachtige drumpartijen, om het jazz te noemen. En voor wie geen keuze kon maken, noem het dan gewoonweg een heerlijke muziekavond met invloeden van country, blues, folk, film, een kleurige mix van stijlen.


Muisstil is het publiek als bij aanvang alle bandleden de Ouverture ‘Carmina III.30’ a capella inzetten. Hierbij werd ik teruggezogen naar mijn eigen jeugd waar de klassieke muziek centraal stond. Maar daarna kwam in een vloeiende overgang de solo van Matthias De Waele, met de compositie ‘Lucie’. Wordt het dan toch een jazzconcert vanavond?


De contrabas is een fysiek instrument, groot en zwaar en het moet stevig bespeeld worden. Maar het vormt voor Anneleen Boehme geen enkel probleem. Krachtig, warm en vol is haar geluid. Als contrabassist, band leader en composer, staat ze zelfverzekerd, rotsvast en centraal op het podium. Aan haar linkerzijde vier strijkers met daarachter drie blazers en aan de rechterflank drummer Matthias De Waele. Hij had de eer om het onlangs aangekochte Gretsch drumstel te dopen. De aankoop werd mogelijk gemaakt door de sponsoring van PELT JAZZ. Het drumstel heeft zeker zijn vuurproef doorstaan met het soms robuuste spel maar vaak ook uiterst subtiele spel van Matthias.


De tubaspeelster Berlinde Deman op de CD/LP werd vanavond vervangen door Tobe Wouters. Zijn aandeel stond als een huis en niets deed je beseffen dat hij hier voor het eerst in dit gezelschap speelde. Ik zag hem voor het laatst met ‘Score Man’ @ C-Mine JAZZ NIGHT DELUXE - 13 mei 2013.


En wie kan er als de beste het geluid regelen als Cyrille Obermüller himself, zelf muzikant en contrabassist bij o.a. PING O.D., maar vanavond voor het eerst als geluidstechnieker van de band. Hij zal dat ook zijn als de band optreedt op Jazz Middelheim 2022.


Tot slot liet Anneleen haar eigen stem klinken met het enige nummer dat ze zelf niet geschreven had, namelijk ‘Empire of Light’ van het Tin Hat Trio. Ze sprak haar grote waardering uit voor Carla Kihlstedt, die nu ook een ontdekking geworden is voor mijzelf. De uitvoering werd beloond op een staande ovatie. I'll be dreaming of you… en van alle verwezelijkingen van Anneleen tussen klassiek en jazz in de toekomst. Met dit blijmoedige en puike gezelschap en haar compositorisch vermogen staat ons nog veel moois te wachten Het aanschaffen van de CD/LP is een evidentie. Had wel graag wat meer uitleg verwacht in de booklet bij de nummers, juist omdat het zo boeiend is, vernieuwend en naar meer vraagt.

 

Anneleen Boehme (contrabas, composities), Rob Banken (basklarinet), Cedric De Lat (trompet), Tobe Wouters (tuba),
Matthias De Waele (drums), Juno Kerstens (cello), Rhea Vanhellemont (viola), Linde Verjans (violin), Laura Kennis ( violin),
Cyrille Obermüller (geluidstechniek).


(Gerda Boel, 28.4.22)


Deze recensie werd ook overgenomen op Draai om je oren

Klik hier voor foto's van dit concert door Cees van de Ven.