AS GUESTS WITH STRINGS

© Cees van de Ven

donderdag 19 januari 2012
As Guests with strings


As Guests, het samenwerkingsproject van de Tsjechische vibrafonist Miroslav Herak en de Slowaakse pianist Michal Vanoucek, speelt in het herkenbare idioom van het legendarische Modern Jazz Quartet.

De muziek van As Guests is altijd een evenwichtsoefening tussen verschillende stijlen en een vermenging van nieuwe sounds in combinatie met uiteenlopende instrumenten. Tegen hun klassieke- en jazzachtergrond brengen ze nu strijkers in het klankenpallet. Doel van het samenbrengen van deze muzikanten is om als een geheel muziek te creëren die toegankelijk is voor ieder publiek en waarbij in de gevarieerde composities en ritmes elke muzikant – zowel als onderdeel van het geheel dan wel als solist - naar voren komt.

Van het ‘As Guests with strings’-project verscheen onlangs de cd ‘Universal Mind’. Deze cd werd vorig jaar opgenomen tijdens hun  in residence-verblijf in Dommelhof en wordt vanavond gepresenteerd.


Michal Vanoucek (piano), Miro Herak (vibrafoon), Yonga Sun (drums), Janos Bruneel (bas), Oene Van Geel (viool), Jeffrey Bruinsma (viool), Jorg Brinkmann (cello).


As Guests with Strings verschuift jazzgrenzen

In mei 2010 was As Guests als 'artists in residence' een week te gast in Dommelhof. In het kader van het productiecentrum TAKT namen ze daar de cd 'Universal Mind' op. Ter ondersteuning van de release van deze cd, die in 2011 uitkwam, loopt momenteel een korte tournee met enkele concerten in ons land en in Nederland.

As Guests is het samenwerkingsproject van de Tsjechische vibrafonist Miroslav Herák, en de Slowaakse pianist Michal Vaňouček, bijgestaan door Yonga Sun op drums en - voor dit concert - Janos Bruneel op bas. Uitgebreid met Oene van Geel en Jeffrey Bruisma op vioool en Jörg Brinkmann op cello kreeg het project de naam As Guests with Strings.

Het is niet eenvoudig hun muziekstijl te omschrijven, omdat binnen het gebruikelijke jazzjargon de woorden ontbreken of tekortschieten om dit adequaat te vatten. Het inbrengen van strijkers tegen de klassieke achtergrond van de tandem Herák-Vaňouček is niet voor de hand liggend en jazz met strijkers... het blijft voor velen atypische jazz. Maar toch blijven improvisatie, interactie tussen de muzikanten en swing, de stijlelementen eigen aan jazz, duidelijk aanwezig in hun muziek. Midden-Europese jazz zou je het kunnen noemen, diepgeworteld in de klassieke muziek en met melodieuze Slavische invloeden.

Deze eigenzinnige benadering van jazz werd meteen neergezet in het complexe openingsnummer 'Guanc', met veel tempowisselingen, waarbij subtiele en melodieus wegdromerige vibrafoonklanken werden afgewisseld met speelse en spetterende uptempo passages. Of in de niet alledaagse jazzklanken in het lyrische '’74 Prologue', met Bruinsma op viool en Brinkmann op cello. Dan weer swingend en groovend in 'Solace Cells', met talloze tempowisselingen en lyrische fragmenten op vibrafoon en piano. In het melancholische en Slavisch aanvoelende 'Kolovrátok' werd traag een spanningsboog opgebouwd. Heerlijk virtuoos was ook 'Sunset Boulevard', dat met een aanstekelijk ritme mooi werd neergezet door Sun op drums. De samensmelting met de strings kwam hier perfect tot zijn recht en leverde een spetterende apotheose op.

De combinatie van jazz met strijkers blijft een moeilijk iets, maar in nummers als 'Solace Cells' en 'Sunset Boulevard' werd toch een perfecte symbiose bereikt, wat voor magische momenten zorgde. Het maakte meteen duidelijk dat de groep met dit project de grenzen van het jazzidioom lichtjes opschuift.

(Robert Kinable)

Klik hier voor foto's van dit concert door Cees van de Ven.