ERDMANN ROHRER 4TET

© Francesca Pfeffer

donderdag 21 november 2013
Daniel Erdmann - Samuel Rohrer Quartet


Tenorsaxofonist Daniel Erdmann, ontsproten uit de Berlijnse avant-garde jazzscene, en de Zwitserse drummer Samuel Rohrer, die in Berlijn woont, liggen aan de basis van dit nieuwe kwartet. Aangevuld met cellist Vincent Courtois, een expressief virtuoos op zijn instrument, wars van clichés. Voeg daar gitarist Frank Möbus, een van de interessantste hedendaagse jazzgitaristen, aan toe en je krijgt een zeer aantrekkelijke combine.

Dit Europese kwartet laat zich beluisteren als een studie in contrasten. Het bestrijkt een gebied waar psychedelische gitaarpartijen samenvallen met spacy boventonen, moderne jazz en vrije expansies. Het muzikale resultaat is kleurrijk en speels, spannend bewegend tussen ingetogenheid en erupties; kwaliteiten die zowel in de stukken als in de improvisaties tot uiting komen. Lekkere muziek, op een geheel eigen manier, waarbij de melodie nooit uit het oog wordt verloren.


Daniel Erdmann (tenorsax), Frank Möbus (gitaar), Vincent Courtois (cello), Samuel Rohrer (drums).

Coproductie met provincie Limburg/Motives for Jazz


Even bevreemdend als toegankelijk

Met tenorsaxofonist Daniel Erdmann en drummer Samuel Rohrer als hoeksteen aangevuld met cellist Vincent Courtois en gitarist Frank Möbus vormen deze vier muzikanten met een niet voor de hand liggende combinatie van instrumenten een wel heel eigentijds jazzkwartet. Om de spanwijdte van het kwartet aan te geven: Erdmann komt voort uit de Berlijnse avant-garde jazzscene, de eigenzinnige en creatieve Rohrer kennen we van het Wolfert Brederode Quartet, waarmee hij al eerder in JazzCase te gast was en waarvan ik me het uiterst subtiel en kwetsbaar musiceren nog levendig voor de geest kan halen. Courtois studeerde en speelde ruim vijftien jaar klassieke cello en Möbus kennen we vooral van Der Rote Bereich. Een niet alledaagse bezetting voor een jazzkwartet.

Op het menu stond 'From The Inside Of A Cloud', de nieuwe cd van het Erdmann-Rohrer Quartet, die vers van de pers en in primeur werd voorgesteld in JazzCase, dit in een coproductie met Motives for Jazz.

Al bij het eerste nummer werd een bevreemdende en mysterieuze spanning neergezet, die hypnotiserend werkte. Een wervelende en fascinerende geluidsmuur hield je in haar greep en maakte dat je op het puntje van je stoel geboeid werd meegezogen met die bizarre muzikale wendingen. Van poëtische passages met een klagende en donkere ondertoon door het harmonisch samengaan van een melancholische gitaar, strakke en subtiele percussie en een lyrische sax, ging het over naar meer ritmische stukken. 

Nummers voorzien van een stevig swingende beat, opgebouwd rondom een aantal snedige gitaarrifs met een uitgebreid solerende sax rondom een sterke groove. Muziek met niet alleen knipoogjes naar pop en rock, maar evenzeer naar wereldmuziek met composities die fragmentarisch soms zo klinken. In het nummer 'Konnässörs' ontwaarden we verwijzingen naar hedendaags klassiek door het eigenaardige samengaan van gitaar, tenorsax, cello en percussie. Ik genoot ook van het freejazzy '5463' met een aanzwellende beat op gitaar en van de stuwende passages voortbouwend op een stevige groove in het uitzinnige 'Broken Tails'.

Composities met een duidelijke structuur in een goede mix van vrije improvisaties. De combinatie van cello, elektrische gitaar en sax geeft een breed geluid. Muziek met sterke, diepe grooves, soms chaotisch en hectisch, wervelend en bizar, maar ook melodieus, lyrisch en poëtisch. De groep verkent duidelijk het terrein buiten de grenzen van het jazzidioom, wat spannende momenten en een uiterst gedreven en vinnig concert vol variatie opleverde. Een kleurrijk concert als een sneltrein, waarbij het kwartet tegelijk vernieuwend is maar daarbij toch erg toegankelijk.

Ook op cd is deze bezwerende en mysterieuze sfeer in elke groef vastgelegd en ligt de vibe, die het concert zo boeiend maakte, goed vervat.

(Robert Kinable)

Klik hier voor foto's van dit concert door Cees van de Ven.