JASPER BLOM QUARTET

© Cees van de Ven

donderdag 20 september 2018
Jasper Blom Quartet + Pablo Held
(in residence)


Het Jasper Blom Quartet kent een 'all-star bezetting', met naast saxofonist Jasper Blom gitarist Jesse van Ruller, bassist Frans van der Hoeven en drummer Martijn Vink. De groep bracht reeds vier albums uit, die stuk voor stuk goed zijn ontvangen. De composities zijn alle van de hand van Blom en bieden een electro-jazzcocktail van stijlinvloeden, met als uitgangspunt experimenteerlust, vrijheid in samenspel, effecten, funkgrooves en jazzswing.

De laatste jaren zoekt het Jasper Blom Quartet de samenwerking op met internationale solisten van naam. Zo werkte de groep eerder onder meer samen met de Italiaanse trompettist Marco Tamburini en de Amerikaanse altsaxofonist Dick Oatts. Onder de naam ‘Polyphony’ en ‘More Polyphony’ brengt de groep dit jaar twee cd’s uit die live in het Bimhuis zijn opgenomen. Eén met de Belgische trompettist Bert Joris en één met de Duitse trombonist Nils Wogram. De muziek hiervan is geïnspireerd op de polyfone muziek uit de 15e en 16e eeuw en de 20e eeuwse atonale muziek van Hindemith en Bartok.

In JazzCase kunnen we getuige zijn van een nieuwe samenwerking die het Jasper Blom Quartet is aangegaan met de jonge Keulse jazzpianist Pablo Held, die momenteel internationaal veel furore maakt. Met zijn trio speelt Held inmiddels met de allergrootste jazzhelden van deze planeet, waaronder John Scofield en Chris Potter.


Jasper Blom (sax), Jesse van Ruller (gitaar), Pablo Held (piano), Frans van der Hoeven (bas), Martijn Vink (drums).


Bloms revanche prikkelt Juuls oren


JazzCase startte het nieuwe seizoen met het Jasper Blom Quartet, aangevuld met Pablo Held. Naast saxofonist Jasper Blom op sax bestond de band uit Jesse van Ruller op gitaar, Frans van der Hoeve op bas en twee uit Keulen afkomstige muzikanten: Jonas Burgwinkel, die inviel voor Martijn Vink, op drums en Pablo Held op piano. Het gezelschap was enkele dagen in Dommelhof in residentie en bracht een aantal dagverse composities die nog niet van titels voorzien waren en gewoonweg nummer 1, 2 en 3 genoemd werden.

Voor aanvang van het concert werd de jazzdocumentaire 'Juul’s Ears' vertoond, een beklijvend portret van de in 2008 overleden Juul Anthonissen: vermaard jazzkenner, -verzamelaar en –journalist en oprichter van de befaamde Hnita-Jazz Club in Heist-op-den-Berg. Na de documentaire weerklonk bij het binnenkomen van de concertzaal de gelijknamige compositie 'Juul’s Ears', sober gebracht door Jasper Blom en Pablo Held. Deze warme en melancholische compositie schreef Etienne Verschueren als ode aan Anthonissen. Het vormde een gepaste overgang van documentaire naar concert.

Het optreden werd door de volledige band ingezet met een stevig uptempo nummer, waarbij Blom, Van Ruller en Held elkaar solerend afwisselden. Deze fonkelnieuwe en zelfs wat funky aandoende compositie kreeg als werktitel 'Nummer 2' mee. Hierna volgde 'Lumen', een meeslepende ballad met een zingende sax, warm en sferisch aangevuld door piano en gitaar. Compositie 'Nummer 3' was een swingend uptempo nummer met veel tempowisselingen. Een aanstekelijk ritme met sterke interacties tussen Held en Burgwinkel, waarbij ook Van Ruller het voortouw nam. 'Nummer 1' ontvouwde zich als een melodische ballad met mooie donkere baslijnen van Frans van der Hoeven. De subtiele percussie- en pianopartijen rond een lyrische sax werden ingekleurd met sferische gitaaraccenten.

Opmerkelijk was de anekdote die Jasper Blom vertelde over zijn frustrerende ervaring met Juul Anthonissen aan het begin van zijn carrière. Toen de jonge en ambitieuze Blom met zijn band deelnam aan een jazzcompetitie in Hoeilaart, maakte Anthonissen deel uit van de jury. Al voor de start van de wedstrijd liep Juul rond met een t-shirt met daarop de naam van de latere winnaar. Blom eindigde met zijn band op een gedeelde laatste plaats. Als revanche schreef hij kort na de wedstrijd een magistraal nummer, dat er nog steeds mag zijn. Deze 30 jaar oude compositie, geschreven uit frustratie, was een juweeltje dat door iedereen werd gesmaakt.

Als toegift kregen we een eigenzinnige interpretatie van de oude klassieker 'Besame Mucho'.

Een krachtig en eigentijds swingend bebopconcert, zonder onderbreking en mooi gebalanceerd, waarbij uptempo en ballads elkaar evenwichtig afwisselden. Sterk melodisch, maar toch ook met de nodige improvisatiemomenten... wat wil je nog meer. Vermeldenswaard is dat het Jasper Blom Quartet tegen het eind van dit jaar twee cd's zal uitbrengen, 'Polyphony' en 'More Polyphony', die live werden opgenomen met respectievelijk trompettist Bert Joris en trombonist Nils Wogram.

Na afloop van het concert kon het publiek in de foyer van Dommelhof nog genieten van een prachtige expositie in het kader van de vertoonde documentaire 'Juul’s Ears', met zorg geselecteerd en gepresenteerd door Gerda Boel. Met foto's, brieven, aantekeningen en affiches uit het omvangrijke archief van Juul Anthonissen.

(Robert Kinable)

Klik hier voor foto's van dit concert door Cees van de Ven.